مسیر شغلی و تحصیلی مارکتینگ
بعد از اینکه متوجه شدید مارکتینگ چیست؟ اکنون نوبت به بررسی جزئیات بیشتری از مسیر شغلی و تحصیلی بازاریابی می رسد. برای موفقیت در گروه شغلی بازاریابی بهتر است از راه تحصیلات رسمی و دانشگاهی وارد شوید. تحصیل در یکی از زمینه های مدیریت کسب وکار یا گذراندن دوره های آموزشی در مهارت های مرتبط با آن روی میانگین حقوق مارکتر تاثیر بسیاری دارد.
مسیر شغلی مارکتینگ
شغل بازاریابی در زمره مشاغل میان رشته ای قرار دارد بنابراین هر فردی با هر پیشینه تحصیلی می تواند برای استخدام اقدام کند. اما از آن جایی توانایی نگارش و تولید محتوای متنی در این شغل بسیار اهمیت دارد، بازاریابی برای افرادی با انواع سوابق کاری مانند رومه نگاری، روان شناسی و غیره می تواند مسیر شغلی مناسبی باشد. اما برای موفقیت در این حوزه تحصیلات زیر کمک کننده است:
تحصیلات لازم برای مارکتینگ
به طور کلی شما برای کسب تحصیلات در این زمینه از 2 راه می توانید اقدام کنید. اول تحصیلات رسمی دانشگاهی و دوم تحصیلات غیر رسمی (موسسات آموزشی آزاد). در ادامه درباره ی جزئیات تحصیل در حوزه بازاریابی بیشتر توضیح می دهیم:
تحصیلات رسمی و دانشگاهی
اولین قدم می تواند تحصیل در رشته بازاریابی یا مارکتینگ و یا یکی از رشته های مرتبط باشد. تحصیل در این رشته ها و گرفتن مدرک لیسانس به شما کمک می کند تا مهارت ها و دانش مورد نیاز برای استخدام در شرکت ها را به دست آورید. این مهارت ها به شما در حل خلاقانه مشکلات، اجرای کمپین های بازاریابی، فروش و تجزیه و تحلیل کمک می کنند. هنگام انتخاب رشته، لیسانس بازاریابی اغلب انتخاب منطقی ای به نظر می رسد، اما متقاضیان می توانند موضوعاتی مانند تبلیغات، مدیریت بازاریابی، ارتباطات یا مدیریت کسب وکار را نیز انتخاب کنند.
برای دریافت مدرک لیسانس، نیاز است که چهار سال را به مطالعه و یادگیری اختصاص دهید. در دوره لیسانس در رشته بازاریابی، دروس عمومی در کنار دروس تخصصی ارائه می شود که برخی از رایج ترین این دروس شامل بازاریابی محصول، تجارت الکترونیک، بازاریابی چرخه عمر و بازاریابی رشد می شود.
دوره های آزاد آموزشی
در کنار تحصیل و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، می توانید به گذراندن دوره کارآموزی فکر کنید. هیچ آموزشی بهتر از تجربه واقعی وجود ندارد و دوره های کارآموزی به شما این فرصت را می دهند که در کنار یادگیری در دانشگاه، فعالیت های بازاریابی را نیز به صورت واقعی تمرین کنید. علاوه بر این، دوره های کارآموزی به شما کمک می کنند تا مسیر شغلی و شاخه فعالیت خود در بازاریابی را پیدا کنید. آیا به دنبال جنبه خلاقانه بازاریابی هستید یا دوست دارید با اعداد سروکله بزنید و سراغ تجزیه و تحلیل اعداد بروید؟ آیا تبلیغ یک محصول شما را هیجان زده می کند یا ترجیح می دهید روی آگاهی کلی از برند کار کنید؟ فراموش نکنید که امکان استخدام و به دست آوردن اعتماد کارفرما نیز، پس از دوره کارآموزی برای شما فراهم است.
چگونه مارکتر شویم؟
با این که بعد از اگر از خودتان می پرسید که <<چگونه یک مارکتر خوب شویم؟>> ابتدا باید مهارت های خود را در حوزه فروش تقویت کنید و بعضی دیگر از مهارت ها را به صورت پایه ای آموزش ببینید. در ادامه به پیش نیازهایی که یک کارشناس بازاریابی را موفق می کند، اشاره خواهیم کرد:
تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک یکی از مهم ترین مهارت ها در بازاریابی دیجیتال است. این امکان برای متخصصان بازاریابی فراهم است تا از بازاریابی در روش های مختلف برای کمک به موفقیت یک کسب وکار کمک بگیرند. اگر قرار است در حوزه بازاریابی مشغول به کار شوید، باید بدانید که یکی از وظایف شما این است که تعیین کنید کدام استراتژی با توجه به وضعیت فعلی شرکت برای بازاریابی مناسب تر است. هر استراتژی ای که در بخش بازاریابی در نظر گرفته می شود، ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا پیاده سازی شود. به همین خاطر نیاز به مطالعه قبل از تدوین، طراحی و اجرا از سمت تیم بازاریابی با مدیریت سرپرست بازاریابی دارد.
تحلیل داده
متخصصان بازاریابی باید مهارت بالایی در تجزیه و تحلیل داشته باشند و بتوانند با ابزارهای تحلیلی کار کنند. این ابزارها به اندازه گیری اثربخش بودن یک کمپین و فعالیت های بازاریابی کمک می کنند. ابتدایی ترین ابزار تحلیل داده که هر کارشناس مارکتینگی باید آن را بداند، نرم افزار اکسل است.
آشنایی با کانال ها و تکنیک های کلیدی بازاریابی
هر فردی که در حوزه بازاریابی چه بازاریابی آنلاین و چه بازاریابی آفلاین کار می کنید، باید با تمام کانال های بازاریابی و نحوه کار با آنها آشنایی داشته باشد. در بازاریابی آنلاین، شبکه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو و تبلیغات نمایشی، از جمله مهم ترین کانال های بازاریابی هستند. تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بازاریابی پیامکی و بازاریابی بیلبورد نیز از جمله مهم ترین کانال ها در بازاریابی آفلاین هستند.
آشنایی با قیف بازاریابی، معیارهای بازاریابی
قیف بازاریابی، معیارهای کسب وکار و KPIها یا شاخص های کلیدی عملکرد، همگی اصطلاحاتی هستند که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بر آن ها تسلط داشته باشد. برای اینکه اثرگذاری خود را در تیم بازاریابی اثبات کنید، باید با این اصطلاحات آشنایی داشته باشید و آنها را درک کنید.
آشنایی با کپی رایتینگ
کپی رایتینگ، شامل کلیه متون تبلیغاتی، از نام یک برند تا شعارهای تبلیغاتی و حتی متن ویدئو های تبلیغاتی است. موفقیت یا شکست یک کمپین بازاریابی دیجیتال به کیفیت محتوای کپی آن بستگی دارد. برای تبدیل شدن به یک متخصص در بازاریابی دیجیتال، باید بدانید که چگونه لحن و صدای برند را ایجاد تا با مخاطبان هدف به درستی ارتباط برقرار کنید. این متن می تواند در شبکه های اجتماعی، تبلیغات، مقالات وبلاگ و یا حتی صفحه فرود وب سایت نیز قرار بگیرد.
تخصص در بازاریابی تصویری
برای اینکه بتوانید در کمپین های شبکه های اجتماعی، راه اندازی وب سایت و کمپین های ایمیل مارکتینگ موفق عمل کنید، باید درک درستی از گرافیک داشته باشید و با گرافیست ها نیز ارتباط خوبی برقرار کنید. آشنایی با آخرین علم دنیا در گرافیک و تصویرسازی، می تواند به شما در حوزه بازاریابی کمک کند.
تجربه کاربر و تجربه مشتری
تجربه کاربری یا User Experience یکی دیگر از مفاهیم مهم بازاریابی در دنیای آنلاین است. در بیشتر موارد، هدف از اجرای کمپین های بازاریابی، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و تبدیل کردن آنها به مشتریان بالفعل است. در تمام مراحل بازاریابی، متخصصان در این حوزه باید درک خوبی از مشتری داشته باشند و با کمک روانشناسی، مشتریان خود را درک کنند تا بتوانند انتظارات آنها را برآورده کنند.
برای موفقیت در مسیر شغلی مارکتینگ به چه مهارت هایی نیاز داریم؟
مهارت های نرم از جمله مهم ترین عوامل در افزایش شانس استخدام افراد در مشاغل مختلف هستند. اما این مهارت ها در حوزه بازاریابی و یا مارکتینگ از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برخی از مهم ترین مهارت های نرم که در حوزه بازاریابی نیاز است آنها را ارتقا دهید، عبارت اند از:
- تفکر خلاقانه
- حل مسئله
- علاقه به تجزیه و تحلیل
- کنجکاوی
- مدیریت زمان
- مهارت در کار تیمی
- مهارت در نوشتن خلاقانه
- مهارت در مدیریت و رهبری
- مهارت در برقراری ارتباط
- آموزش مداوم
پیشرفت در پست های مدیریتی در بخش مارکتینگ نیازمند مهارت سازمانی و رهبری است. برخی از مدیران بازاریابی برای ایجاد این مهارت ها، مدرک MBA یا کارشناسی ارشد در بازاریابی کسب می کنند. مدیران بازاریابی همچنین می توانند توانایی های خود را از طریق آموزش های تخصصی یا گواهینامه های حرفه ای ارتقا دهند.
استخدام در موقعیت شغلی بازاریابی در 3 قدم
بسیاری گمان می کنند ساختن رزومه بازاریابی برای پیدا کردن شغل مناسب کافی است. درحالی که ساخت رزومه و مرتب کردن سوابق شغلی تنها یکی از اقدامات لازم است. برای موفقیت در شغل مارکتینگ لازم است پیش از حضور در جلسه مصاحبه، 3 اقدام زیر را انجام دهید:
- ساخت پورتفولیو
مهم ترین بخش رزومه کارشناس بازاریابی، پیشینه شغلی آن است. در بخش پیشینه شغلی شما می توانید دستاوردهای مهم خود را برجسته کنید. نمونه کار شما باید مجموعه ای از بهترین کارهای شما باشد. می توانید کمپین های بازاریابی را که روی آنها کار کرده اید، داستان های برندی که نوشتید و حتی مطالبی که در حوزه بازاریابی نوشتید، را در پوتفولیوی خود قرار دهید. اگر تجربه کاری ندارید، نمونه کارهای شما می توانند تجربیات دوره های آموزشی و کارآموزی باشند.
بهتر است رزومه خود را برحسب سمت های مختلفی که به عنوان یک بازاریاب داشته اید مرتب کنید. مثلا اگر گاهی چندی در واحد فروش و مدتی هم به عنوان کپی رایتر مشغول به کار بوده اید،دستاوردهای هر بخش را به طور جداگانه ذکر کنید. مثلا می توانید به جدولی از آمار فروش و نرخ بازدید بنری که کپی آن را نوشته اید، به طور مجزا اشاره کنید. با اینکه در بسیاری از فرصت های شغلی از شما پورتفولیو درخواست نمی شود، اما این سند به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی نسبت به دیگر متقاضیان داشته باشید. دستاوردهایی را که متناسب با نیازهای شغلی هستند، مانند افزایش فروش و تبدیل را به پورتفولیوی خود اضافه کنید تا نشان دهید داده محور و استراتژیک هستید. همچنین می توانید به کمک رزومه ساز آنلاین ایران تلنت همه ی سوابق کاری خود و را به صورت یک جا در فضای ابری قرار دهید تا دسترسی به آن آسان تر باشد.
- گسترش شبکه افراد حرفه ای اطراف خود
شبکه سازی یکی از بهترین راه ها برای ورود به حوزه بازاریابی و آشنایی با افراد فعال در این حیطه است. یکی از راه های انجام این کار این است که با همکاران خود خارج از محیط حرفه ای آشنا شوید. می توانید در سمینارها، دورهمی ها و نمایشگاه های کار شرکت کنید و با افراد جدید در حوزه بازاریابی آشنا شوید.
کارهای داوطلبانه نیز می توانند شبکه اطرافیان شما را گسترش دهند. بسیاری از سازمان ها به کمک افراد در حوزه بازاریابی نیاز دارند، اما توانایی پرداخت حقوق به آنها را ندارند. اگر برای آنها کار کنید، می توانید مهارت خود را به دیگر افراد این حوزه نشان دهید و زمینه را برای آشنایی بیشتر با آنها فراهم کنید.
یکی دیگر از پیشنهادهای ما به شما فعالیت در شبکه های اجتماعی کاریابی نظیر لینکدین است. شما با به اشتراک گذاشتن دیدگاه های خود درباره ی حرفه تان و حتی قرار دادن رزومه تان در این فضا می توانید به شبکه ای از افراد حرفه ای حوزه بازاریابی وصل شوید. این اقدامات شانس موفقیت شما برای قرارگیری در پوزیشن شغلی بالاتر و بهتر را بیشتر می کند.
- ارسال رزومه برای فرصت های شغلی بازاریابی
تنوع در زمینه های تخصصی در حوزه بازاریابی بسیار زیاد است و در طیف وسیعی از صنایع، می توان مشاغلی را در حوزه بازاریابی پیدا کرد. چه به دنبال کار در حوزه محصول، حوزه تبلیغات دیجیتال، مدیریت شبکه های اجتماعی یا مدیریت برند باشید، این فرصت برای شما فراهم است که در آگهی های استخدامی شرکت ها این فرصت های شغلی را پیدا و برای آنها اقدام کنید. مجموعه کاردیکس جامع ترین پلتفرم جمع آوری آگهی های شغلی از سراسر ایران است که می توانید تنها با جستجوی عبارت <<بازاریابی>> به کلیه آگهی های استخدامی این گروه شغلی دسترسی پیدا کرده زمان خود را صرفه جویی کنید.
تحصیلات رسمی در کدام رشته ها به مسیر شغلی بازاریابی ختم می شود؟
اکنون که به طور کامل به معرفی گروه شغلی مارکتینگ پرداخته ایم ممکن است برایتان جالب باشد که در این زمینه تحصیل کنید. در ابتدا باید بگوییم متاسفانه در حال حاضر رشته ی بازاریابی در مقطع کارشناسی در ایران وجود ندارد و نزدیک ترین گرایش های تحصیلی به آن درس بازرگانی، مدیریت مالی و مدیریت کسب وکار است. بازاریابی از آن دسته مشاغلی است که به مدرک وابستگی زیادی ندارد و درعوض مهارت بازاریابی اهمیت بیشتری دارد. شما می توانید با گذراندن دوره های آموزشی، شرکت در کلاس های خارج از دانشگاه و تمرین، در بازاریابی ماهر شوید.
به عنوان مثال، افراد بسیاری در حوزه کپی رایتینگ و تولید محتوا فعال هستند که مدرک تحصیلی در حوزه بازاریابی ندارند. این در مورد سئو نیز صدق می کند، چرا که هیچ رشته دانشگاهی برای سئو نداریم و بسیاری از افراد که در حوزه سئو کار می کنند، با تمرین و یادگیری از طریق منابع معتبر و کلاس ها به این جایگاه رسیدند. اما با این حال، برای استخدام در سمت هایی مانند مدیر دیجیتال مارکتینگ و یا مدیر بازاریابی، مدرک دانشگاهی بسیار اهمیت پیدا می کند. لیست زیر نمونه هایی از مدارک کارشناسی است که برای ورود به گروه های شغلی مارکتینگ می توانید در آن ها تحصیل کنید:
- کارشناس بازاریابی
- مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی BBA
- مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی MBA
- مدرک کارشناسی در اقتصاد یا تجارت بین الملل
- کارشناس رومه نگاری
- کارشناس روابط عمومی
با اینکه مدرک کارشناسیرایج ترین مدرک مورد نیاز در آگهی های استخدامی مارکتینگ است، اما برخی کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که تحصیلات لازم برای مارکتینگ را با مدارک بالاتری مانند کارشناسی ارشد و دکترا دارند. در برخی سمت های شغلی در بازاریابی مانند مدیر بازاریابی معمولا به تجربه کاری در بازاریابی یا یک زمینه مرتبط مانند تبلیغات، فروشدر کنار مدرک کارشناسیارشد و یا دکترا نیاز است. حضور در دوره های معتبر و شناخته شده بازاریابی که این روزها بسیار محبوب شده اند نیز، به افزایش شانس استخدام آنها کمک می کند.
تعریف درست بازاریابی ، تعریف مارکتینگ
رشته دیجیتال مارکتینگ ، وضعیت آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه ها
سوالات متداول دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی ,شغلی ,حوزه ,مهارت ,مارکتینگ ,مدرک ,حوزه بازاریابی ,مسیر شغلی ,شغلی مارکتینگ ,تحصیلات رسمی ,شغلی بازاریابی